Selecteer een pagina

Bij brandstofmetingen in de bouw en infra is veel winst te behalen, met name bij het afvullen. Op locatie heb je brandstof nodig om de machines bij te tanken. Graafmachines, bronbemalingsapparatuur, heaters, aggregaten en trilmachines hebben allemaal brandstof nodig. Nu wordt er meestal periodiek afgevuld.

Het probleem met periodiek afvullen is dat het meestal te vroeg of te laat gebeurt. Ben je te vroeg, dan hoeft er nauwelijks wat bijgevuld te worden. Ben je te laat, dan moet je halsoverkop na ontvangst van een melding op locatie afvullen. Beiden gaan gepaard met onnodige kosten. Dat komt omdat je op afstand geen zicht hebt op de omstandigheden op locatie. Die kunnen divers zijn: de medewerker die de graafmachine bedient is ziek, of de medewerker draait overuren, of er is een tweede graafmachine bijgekomen om de klus sneller te klaren. Dit soort situaties hebben invloed op het brandstofverbruik.

In tegenstelling tot periodiek afvullen, ben je met nieuwe technologie precies op de hoogte van de actuele brandstofstand.

Afvullen met behulp van Nieuwe Technologie

Dé oplossing is de nieuwste communicatie technieken in combinatie met een krachtig apparaat, dat inzicht geeft in de hoeveelheid brandstof in de tank. Die bijhoudt: er wordt zoveel brandstof gebruikt, dus op die datum moet er worden afgetankt. En die jou daar automatisch over bericht.

Xeelas biedt deze oplossing aan bedrijven die heel gericht brand- en vloeistoffen willen meten en afvullen. Wij bieden IoT plus een ultrasone meting, een tiltsensor, een lange batterijduur en stevige hardware.

1.Ultrasone meting

Een ultrasone meting komt overeen met de echolocatie van vleermuizen. Zoals een vleermuis voorwerpen lokaliseert door geluid uit te zenden, zo zendt onze sensor een piepsignaaltje uit. De afstand van de brandstofkolom bepalen wij aan de hand van het signaaltje dat terugkomt.

Een bijkomend voordeel van deze nieuwe technologie is dat de inbouwtijd zeer beperkt is: na het plaatsen van de sensor begint het apparaat direct met meten .

2.Tilt sensor

De ultrasone meting moet onder alle omstandigheden juist zijn, ook als de tank scheef staat. In het veld zijn de omstandigheden vaak niet optimaal; tanks worden in de meest ruwe terreinen geplaatst. Er mag dus niet worden verwacht dat een tank altijd netjes vlak staat. Daarom installeren wij een tilt sensor in het kastje op de tank. Die sensor meet hoe scheef het kastje staat. En zo weten wij, ondanks de scheefstand, exact hoeveel brandstof er inzit.

3.Lange batterijduur

De batterij van het apparaat moet lang meegaan. De X-com solar van Xeelas is een duurzame track en monitoring unit. Wij maken gebruik van energy harvesting en plaatsen een klein zonnepaneeltje op de transmitter waardoor de batterij ongeveer 15 jaar meegaat. In een eerdere blog, Xeelas brengt ruimtevaarttechnologie naar de bouwplaats, schreven wij over dit bijzondere stukje technologie.

4.Stevige hardware

De hardware die op de tank zit moet voor bouw en infra toepassingen geschikt zijn. Wij gebruiken hardware die stootbestendig en waterdicht is.

Maakt jouw organisatie nog gebruik van periodiek afvullen? Bespaar dan nu kosten en ga aan de slag met de nieuwe methode. De ultrasone sensor is gemakkelijk in te bouwen, vele malen goedkoper dan de huidige manier van werken, en omdat wij het kastje voor de zware industrie hebben ontworpen, is het bestand tegen alle omstandigheden. Daarnaast lokaliseer jij gemakkelijk jouw tanks met GPS.

Wil jij meer weten over hoe wij jou van dienst kunnen zijn met brand- of vloeistofmetingen? Neem contact met ons op voor een oriënterend gesprek.