Hoe steek jij jouw bedrijf in een nieuw digitaal jasje?
Jij kunt kiezen uit twee digitaliseringsmodellen: De Olietanker en Speedboot. Dit zijn metaforen voor twee wegen naar een digitale organisatie. In onze vorige blog bespraken wij 4 sleutelaspecten van De Olietanker, hierin kies je voor het innoveren van de hoofdorganisatie. In deze blog richten we ons op de Speedboot. Naast de hoofdorganisatie zet je een kleine flexibele organisatie neer, die zich richt op zo snel mogelijk innoveren.

Wanneer kies je voor De Speedboot?

De keuze voor De Olietanker of Speedboot heeft alles te maken met de levenscyclus van jouw product. Je kiest voor De Speedboot wanneer het einde van de productlevenscyclus van het hoofdproduct in zicht is en de pijlers zijn gericht op een aantal nieuwe ‘stars’ (producten). Vervolgens pak je het meest veelbelovende product en bouwt daar een nieuwe organisatie omheen.

Het grote voordeel van De Speedboot is dat je start met een nieuw innovatief team. Je selecteert een vooruitstrevende manager en een aantal mensen uit de hoofdorganisatie, eventueel aangevuld met een aantal nieuwe mensen. Deze ondernemende medewerkers geloven in de noodzaak van digitale transformatie en hebben de juiste mind- en skillset. Jij hoeft hen dus niet te overtuigen van de digitale koers en zij hoeven niet te veranderen. Naast dit voordeel zijn er een aantal sleutelaspecten waarmee rekening gehouden moet worden. Hieronder staan er vier.

Het besturen van De Speedboot

1. Vaar in de boeggolf van De Olietanker
De Speedboot moet een synergetische relatie hebben met de hoofdorganisatie, anders pak je niet de voordelen van Het Speedbootmodel. Er dient voldoende afstand te zijn tussen de twee, zodat het team in De Speedboot voldoende ruimte heeft om een nieuwe manier van werken en een nieuw merk te ontwikkelen.

Tegelijkertijd dient de afstand tussen de twee niet te groot te zijn. Door de nieuwe manier van ondernemen in De Speedboot, kan de bedrijfscultuur, legacy en authenticiteit van de moederorganisatie op de tocht komen te staan. Het is raadzaam het erfgoed van de moederorganisatie te bewaken; daarmee behoud je namelijk de synergie met de hoofdorganisatie.

2. De klus klaren met een snel team

Kies je voor de Speedboot, dan kies je voor het beplanten van een verse tuin. Dat biedt een enorm perspectief. Een klein groepje pioniers kan de organisatie vanaf de grond opbouwen. Zij krijgen de ruimte om snel in te spelen op de kansen in de markt. Tegelijkertijd is het een risico dat zij een grote klus moeten klaren met weinig mensen. In De Speedboot moet je hierop anticiperen en die zwakte ombuigen tot een kracht.

3. Meeliften op De Olietanker maar wel zelf sturen

De Speedboot lift door de synergetische voordelen mee op alles wat De Olietanker in het verleden heeft opgebouwd. Denk hierbij aan de klantenlijst, marketing en naamsbekendheid van de moederorganisatie. Hierdoor is de groei veel sneller dan bij organisaties van vergelijkbare grootte. Maar meeliften kan tot een bepaalde hoogte. De speedboot moet zelfstandig marktaandeel veroveren, een eigen klantenkring opbouwen en klantrelaties onderhouden. Kortom, zij zijn zelf verantwoordelijk voor de schaalbaarheid.

4. In het begin kost het meer dan het oplevert

Houd er rekening mee dat De Speedboot in de beginjaren een hoop geld kost. Het team moet de tijd krijgen om te experimenteren en te bekijken wat werkt en wat niet. In die beginfase dient het streven ‘fail fast’ te zijn, snel te leren en de passende procesflow te ontdekken.

Uiteindelijk levert de investering ook veel op: nieuwe en geoptimaliseerde productlijnen waarmee je een aanzienlijk marktaandeel kan veroveren in het nieuwe digitale tijdperk.

Kiest jouw organisatie voor Het Speedbootmodel? Dan heb jij een enorm snel en flexibel wapen wanneer jij de juiste mensen selecteert, hen de ruimte geeft om een nieuwe manier van werken te ontwikkelen en een synergetische relatie op te bouwen met de hoofdorganisatie. Is dat niet het geval, dan heeft De Speedboot weinig kans van slagen.

Wil jij het beste halen uit De Speedboot? Neem dan contact op zodat wij jou kunnen ondersteunen bij het digitale transformatieproces. Wil je advies op maat over De Olietanker of over digitaliseren in het algemeen? Laat het ons weten. Onze technische professionals helpen jou om succesvol te ondernemen in het digitale tijdperk.