Jij ziet de noodzaak voor verandering naar een digitaal organisatiemodel.
Dan is het nu tijd om de volgende stap te maken. Maar hoe ga jij als (bouwgerelateerde) organisatie het bedrijf in een nieuw digitaal jasje gieten – met de producten die je maakt, de diensten die je biedt en de mensen die voor jou werken? Hoe gaat jouw organisatie van koers veranderen?

Jij kunt kiezen uit Het Olietanker- of Het Speedbootmodel, dit zijn metaforen voor twee wegen naar een digitale organisatie. De koers die jouw organisatie momenteel vaart zit diepgeworteld in de processen en mensen. Waarschijnlijk doen jullie het al decennia op deze wijze. De diepgewortelde gewoonten maken het lastig om een nieuwe koers te varen. Maar het is niet onmogelijk. Daarom bespreken wij in deze blog wat Het Olietanker- of Het Speedbootmodel inhouden.

De Olietanker

Een Olietanker, een enorm schip dat moeilijk om te draaien en bij te sturen is. De Olietanker wordt als symbool gebruikt voor bedrijven waar zaken traditiegetrouw worden gedaan. Meestal is dit het geval bij volwassen bedrijven. Wij nemen als voorbeeld het familiebedrijf. Zij verkopen een mooi product waar ze trots op zijn. Het is hun cashcow, generaties lang verdienen zij hun geld met dit product.

Maar nu komen er hoge golven van nieuwe technieken. De Olietanker moet zo spoedig mogelijk van koers veranderen om goed gebruik te maken van de nieuwe stroming en om de reis vlot voort te zetten. Alle mensen in de organisatie zijn betrokken om de gewenste koersverandering te verwezenlijken. De medewerkers leren werken met nieuwe systemen, zij ontwikkelen nieuwe vaardigheden en er heerst een andere mindset als voorheen. Iedereen bundelt zijn kennis en kunde en investeert in de huidige organisatie zodat deze sneller, efficiënter en goedkoper in de veranderende omgeving kan navigeren.

Doordat de Olietanker is voorzien van nieuwe techniek en men anders is gaan (samen)werken, is de organisatie wendbaarder als voorheen en daardoor beter voorbereid om snel koerswijzigingen te doen in de nieuwe digitale realiteit. In dit nieuwe landschap zijn koerswijzigingen een blijvend proces, doordat de innovaties elkaar in een rap tempo opvolgen. Kortom, niet meer iedere vijf jaar naar de strategie kijken, maar continu bijsturen.

De Speedboot

Een Speedboot is klein van stuk in vergelijking met Een Olietanker en uiteraard gemakkelijker te besturen. Er passen ook minder mensen in Een Speedboot dan in Een Olietanker. De Speedboot staat daarom symbool voor een kleine flexibele organisatie die snel van koers kan veranderen.

In de praktijk ziet Het Speedbootmodel er als volgt uit: jij selecteert een aantal mensen uit jouw Olietanker, eventueel komen daar nog een paar nieuwe mensen van buiten de organisatie bij, en dit team gaat vol gas innoveren. Zij werken samen aan de toekomstige cashcow: in de volledig gedigitaliseerde toekomst gaat deze nieuwe organisatie de hoofdorganisatie vervangen.

De nieuwe organisatie moet dusdanig los opereren van de moederorganisatie dat er vrij kan worden nagedacht over de nieuwe manier van werken. Maar ze dienen wel de synergetische voordelen pakken, denk hierbij aan de klantenlijst, marketing en naamsbekendheid van de moederorganisatie. Kortom, de aandacht van de speedboot moet in het geheel liggen op snel innoveren.

Welk model heeft jouw voorkeur?

Wij zijn benieuwd, heeft Het Olietanker- of Het Speedbootmodel jouw voorkeur? Ga jij de huidige organisatie omvormen zodat jij in de toekomst jouw klanten sneller, beter en goedkoper kan bedienen? Of plant jij naast het huidige bedrijf een nieuw boompje?

Bij beide modellen moet jij rekening houden met sleutelaspecten. Stay tuned! In onze volgende blog bespreken wij 4 sleutelaspecten van De Olietanker.

Heb jij op dit moment vragen over welk model het beste past bij jouw organisatie, of zit jij met andere digitaliseringsvraagstukken? Bekijk dan onze gratis kennissessie of neem contact op.