Blog

Dit krijgt jouw bedrijf voor de kiezen: Disruptieve Innovatie

Dick Klaassen

dec 4, 2019 | blog

Je bent een grote speler in de markt: jouw bedrijf heeft een gevestigde naam en een solide marktaandeel. Maar houd je ook rekening met het feit dat je vroeg of laat te maken krijgt met disruptieve innovatie?

Elke industrie wordt op een bepaald moment ontwricht door nieuwe innovaties van kleine spelers. Op dat moment zijn zij in staat om klanten beter en sneller te bedienen. De grote spelers hebben – ondanks hun kapitaal, macht en kennis van de branche – niet de capaciteiten in huis om snel te reageren op de disruptie die de nieuwe innovatieve spelers veroorzaken. Zo lijkt Amazon op dit moment onverslaanbaar, maar er komt een tijd waar, bij wijze van spreken, vijf jongens in een schuurtje hebben zitten klussen en een algoritme hebben ontwikkeld die Amazon compleet uit het veld zal slaan. Zelfs Jeff Bezos, de oprichter en CEO van Amazon, praat publiekelijk over de onvermijdelijke ondergang van zijn bedrijf.

Een interessante vraag om te stellen is: Waarom kunnen de grote jongens niet reageren op deze nieuwkomers en wat kunnen wij daarvan leren?

De oorzaak is dat grote bedrijven zich focussen op: hoe kunnen wij zaken verbeteren in plaats van hoe kunnen wij het totaal anders doen. Gevestigde bedrijven hebben voldoende financieel kapitaal en gebruiken een deel van hun vermogen om verbeteringen aan te brengen. Daarentegen hebben de vijf jongens in het schuurtje geen kapitaal. Zij worden hierdoor gedwongen om anders te kijken, een andere benaderingswijze te kiezen en creatief te zijn. Er ontstaat iets nieuws – iets disruptiefs – door die vindingrijke manier van denken. En gevestigde bedrijven zijn het vermogen verloren om hier succesvol op te reageren.

Bewapen jouw organisatie tegen disruptieve technologieën

Hieronder drie tips voor grote bedrijven die zich wel willen bewapenen tegen disruptieve technologieën:

1) Omarm een groei mindset

Volgens consultant en hoogleraar, Peter Drucker (1909 – 2005), is het niet voldoende om als bedrijf te willen leren, het is noodzakelijk om te weten hoe je leert en processen in te richten om dit te faciliteren. Doe je dit niet, dan komt de organisatie onder een deken van onwetendheid te liggen. Creëer een bedrijfscultuur waarin mensen gestimuleerd worden om zich in te leven in de klant, durven te falen, leren van elkaar en andere organisaties, en waarin nieuwsgierigheid wordt beloond.

2) Faciliteer on-the-job training

Digitale transformaties vragen om nieuwe skills. Uit diverse onderzoeken is gebleken dat medewerkers 70% van hun kennis tijdens het werk vergaren, 20% via coaching en feedback, en 10% via trainingen en cursussen.

Stel dat jij koelcontainers verhuurt en voor een nieuw service management systeem hebt gekozen. Jouw service monteurs dienen vanaf dat moment niet alleen het koudemiddel te wisselen in de koelcontainers, maar ook met het nieuwe service management systeem te werken. Als zij goed met het nieuwe systeem weten om te gaan, ontvangen zij de juiste informatie op het juiste moment. Daarnaast zullen zij moeten leren hoe zij informatie invoeren, zodat collega’s altijd op de hoogte zijn van de status van de machines.

Wil je als bedrijf echt anders gaan werken, realiseer je dan dat een nieuw systeem impact heeft op de werkwijze van medewerkers. Als organisatie dien je dit vooraf helder te communiceren én jouw mensen de tijd en ruimte geven om tijdens het uitvoeren van hun werkwerkzaamheden te leren. Zorg voor goede on-the-job trainingen.

3) Profiteer van kleine interactieve projecten

Met kleine interactieve projecten gaan weinig kosten gepaard en leer je snel wat er voor jouw bedrijf wel en niet werkt. Zo kun je goed zien of de innovatie die jij voor ogen hebt ook economisch en technisch mogelijk is. Een goede methode om dit te doen is: Rapid Prototyping. Wij schreven eerder een blog over deze snelle workflow.

Wil jij jouw organisatie bewapenen tegen disruptieve innovaties én zelf slim innoveren met behulp van kleinschalige interactieve projecten? Neem contact op met ons op. Wij zitten inmiddels niet meer in een schuurtje, maar hebben wel de noodzakelijke vindingrijke mindset. Je leest hier meer over ons.