Blog

Hoe Xeelas Van den Bosch transporten helpt om hun vloot te digitaliseren

Dick Klaassen

jun 22, 2020 | blog

Xeelas en Van den Bosch transport zijn partners. Het familiebedrijf Van den Bosch is een toonaangevende internationale logistieke dienstverlener in de food- en chemiesector. Met een jaarvolume van 2,7 miljoen ton getransporteerd product behoort het tot de top 10 van Europa op het gebied van bulktransport. Weg, water en rail transport worden optimaal gecombineerd om diverse vloeibare en droge bulkstoffen naar de juiste bestemming te vervoeren.

Eind 2019 kwam Van den Bosch bij Xeelas met de vraag: Wij willen nog een stap voorwaarts maken in de digitale wereld. Hoe verbinden we onze vloot machines? Inmiddels is die felbegeerde stap genomen. En met succes! In deze en de volgende blog geven wij jou inzicht in hoe Van den Bosch en Xeelas samenwerken. Van het kastje in het veld tot aan de informatie op het scherm voor de gebruikers, het moet allemaal kloppen! Een belangrijke rol hierin speelt de REDI methode.

De REDI methode

Xeelas gelooft in digitalisering met behulp van de REDI methode, dit staat voor REsearch, Development en Implementation. De REDI methode is door Xeelas ontwikkeld om het maximale uit een digitale transformatie te halen. In de research fase ligt de focus op ROI en in de development fase op de ontwikkeling van passende hardware, een backend en front-end. Wij laten per fase zien hoe wij de REDI methode hebben toegepast op het Van den Bosch vraagstuk.

Fase 1) Research

In de research fase kijkt Xeelas waar jij als organisatie jouw Return on Investment kunt halen met het verbinden van machines. Wij schreven hier eerder over in de blog IoT: to Do or Not to Do?

Ook voor Van den Bosch hebben wij bekeken waar hun ROI zit. Wij zijn onder ander met mensen van de IT afdeling aan tafel gegaan. Zo kregen wij heel nauwkeurig inzicht in hun visie, hoe het materieel in de organisatie wordt gebruikt en wat de wensen zijn ten aanzien van nieuwe soft- en hardware. Uit de user stories bleek dat voor Van den Bosch de volgende vier parameters belangrijk zijn met betrekking tot het materieel in het veld:

  1. Locatiebepaling
  2. Routes
  3. Verzegeling van de lading
  4. Inhoud van de containers

Er wordt waarde gecreëerd voor Van den Bosch gebruikers door de bovenstaande parameters te gebruiken in de bedrijfsprocessen. Door de informatiestroom te versnellen, verminderen de operationele kosten.

Fase 2) Development

In de development fase ontwikkelen wij de hardware, backend en front-end voor organisaties. Dat doen wij met behulp van de Scrum methode. Scrum is het constant opleveren van waarde in een vast ritme. Xeelas heeft sprints van drie weken; dat betekent dat wij iedere drie weken een iteratie van het product opleveren en daarmee waarde opleveren. De gebruikers geven direct feedback en waar nodig sturen wij meteen bij.

Hardware

Algauw kwamen wij tot de conclusie dat Van den Bosch twee verschillende typen hardware nodig heeft in het veld: een kastje waar energie wordt geladen en een kastje voor als er geen energiebron is. Voor dat laatste moesten wij een innovatieve oplossing bedenken. Dat is gelukt door ruimtevaart technologie toe te passen. Je kunt meer lezen over onze high-end hardware oplossing in onze blog: Xeelas brengt ruimtevaart technologie naar de bouwplaats.

Backend en Front-end

Naast stevige hardware zijn een goede backend en front-end essentiële onderdelen bij het verbinden van een vloot machines. Middels de backend wordt verbinding gemaakt met bestaande systemen. Relevante informatie wordt opgeslagen en geanalyseerd. Dit is echter voor de gebruiker onzichtbaar want die haalt zijn informatie uit de front-end, waarin alle belangrijke informatie voor de gebruiker wordt weergegeven.

Van den Bosch had bestaande transport management systemen. Vanuit de backend hebben wij via een API informatie toegevoegd. Security is daarbij super belangrijk omdat het over klantgegevens gaat. In de frontend is vooral het ‘breadcrum trail’ belangrijk, de afgelegde route van een asset/trailer.

Fase 3) Implementation

Het laatste punt van de REDI methode is de implementatie. De implementatie is vaak het lastigste stukje van het digitaliseringsproces want theorie en praktijk moeten in deze fase samenkomen. In de praktijk zie je dat de implementatiekosten vaak uitlopen, kijk maar naar de Noord/Zuidlijn en de Fyra waarbij een grote verspilling van middelen heeft plaatsgevonden. Doordat Xeelas vaak digitaliseringstrajecten heeft gedaan kunnen we dit voorkomen. Wij houden bij de research en development al rekening met de implementatie en stellen alles in het werk om de kosten laag te houden. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dan aanstaande donderdag het vervolg.

Spreekt de manier waarop Xeelas werkt jou aan? En ben jij benieuwd wat wij concreet voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op. Wij zijn benieuwd naar jouw businesscase.