Blog

Life at Xeelas: achter de muren van onze start-up

Dick Klaassen

jun 4, 2020 | blog

Meestal zie je alleen de buitenkant van een bedrijf, maar wat er binnen de bedrijfsmuren afspeelt blijft vaak geheim. Met de maandelijkse blogreeks: ‘Life at Xeelas’ zet ik onze deuren voor jou open. Ik neem je mee in de wereld van Xeelas en geef je inzage in hoe wij werken en hoe wij onze klanten met nieuwe technologie van dienst zijn.

Ik ben Jan Roorda en ik heb een achtergrond als embedded systems engineer. Dit betekent dat ik ben gespecialiseerd in het ontwerpen, testen en implementeren van software en hardware in computersystemen. Sinds afgelopen maart werk ik bij Xeelas als project manager. Hiervoor heb ik bij een groot bedrijf gewerkt. Bij een technologie start-up als Xeelas gaat het er echter heel anders aan toe. Er was geen sprake van een uitgebreide inwerkperiode, maar ik werd direct in het diepe gegooid. Het idee erachter is dat je op deze manier snel inzicht krijgt in hoe je met jouw specifieke skills en kennis kan bijdragen aan het bedrijf. Mijn ondernemende kwaliteiten werden dan ook vanaf het begin op de proef gesteld en ik werd uitgedaagd om uit mijn comfortzone te stappen door salesgerichte zaken op te pakken.

Met bedrijven in gesprek over hun digital journey

Bij Xeelas ontdekte ik dat ik het enorm leuk vind om met klanten mee te denken- met name wanneer de oplossing niet direct voorhanden is. Ik richt mij daarom op het vinden van uitdagende projecten. Hiervoor benader ik potentiële klanten telefonisch of per mail. Sales pur sang, maar wel met een twist, want mijn doel is mensen te vinden die onze hulp en kennis kunnen gebruiken om hun bedrijf, product of dienst te optimaliseren. Denk aan bedrijven die mooie machines bouwen of verhuren, maar weinig tot geen kennis in huis hebben van data en IoT. Het ene moment heb ik bijvoorbeeld te maken met een tankproducent, het andere moment met een verhuurder van industriële stofzuigers en weer later met een transportbedrijf. Het zijn allemaal totaal verschillende bedrijven met ieder hun eigen uitdagingen. Ik probeer mij altijd in te leven in zowel het bedrijf als in de persoon waarmee ik praat: de ene keer is dat een collega engineer, een andere keer de directeur van het bedrijf. Ze hebben beiden hun eigen kijk op de zaken.

Zo sprak ik vandaag met de directeur van een bedrijf die heaters maakt en deze verkoopt aan verhuurbedrijven. In het gesprek staat centraal wat zij nodig hebben en waar ze specifiek naar opzoek zijn. In dit geval was dat op afstand de branduren en storingen inzien om het onderhoud beter te kunnen plannen. Door mijn brede technische kennis konden wij inhoudelijk meteen de diepte ingaan. Tijdens het gesprek kwam ook het achterliggende idee achter hun behoefte en de visie van het bedrijf aan bod. Uiteindelijk hebben we het over de digital journey gehad, in andere woorden: hoe ze zich in de toekomst verder kunnen ontwikkelen zodat zij ook succesvol in de digitale era zullen zijn.

Ik vind dit soort gesprekken enorm interessant om te voeren want het gaat over meer dan alleen het technische aspect. Hiermee schets ik ook direct het type bedrijf dat Xeelas is: wij zijn méér dan een technologie start-up; wij zijn een ontwikkelpartner waarbij we samen met onze klanten de digital journey vormgeven. In mijn volgende blog geef ik jou inzicht hoe ik dat samen met mijn team doe.

Start jouw bedrijf met de digital journey of zit je er middenin en wil je met mij hierover sparren? Je kunt mij mailen en dan neem ik zo spoedig mogelijk contact met jou op voor het maken van een afspraak.