Cases

Van den Bosch

Dick Klaassen

nov 10, 2020 | Cases

Probleemstelling

Het familiebedrijf Van den Bosch is een toonaangevende internationale logistieke dienstverlener in de food- en chemiesector. Met een jaarvolume van 2,7 miljoen ton getransporteerd product behoort het tot de top tien van Europa op het gebied van bulktransport. Van den Bosch is op een missie om meer kwaliteit en efficiëntie te brengen in de logistieke wereld door een datagedreven supply chain te creëren. Hun uitdaging was: hoe krijgen we economisch verantwoord inzicht in al onze containers en trailers in het veld?

Onze oplossing

Wij hebben allereerst bekeken waar de ROI bij Van den Bosch zit. Daarna hebben we in kaart gebracht hoe het materieel in de organisatie wordt gebruikt en wat de wensen zijn ten aanzien van nieuwe soft- en hardware.

Uit de user stories bleek dat voor Van den Bosch inzicht wilde in de locatiebepaling,  afgelegde routes, verzegeling van de lading en inhoud van de containers. Met deze informatie wordt er waarde gecreëerd voor Van den Bosch gebruikers. 

We installeerden voor Van den Bosch twee verschillende typen hardware in het veld:

1) Op de tankcontainers plaatsten we de innovatieve S2 serie. Deze kastjes gebruiken zonne-energie om externe sensoren van energie te voorzien. 

2) In de trailer chassis plaatsten wij de robuuste schokbestendige G serie. Hiermee wordt de  bezettingsgraad gemeten. Daarnaast krijgt Van den Bosch een nauwkeurige locatiebepaling van alle trailers.  

Resultaat

Met de hardware in het veld heeft Van den Bosch een mooi ROI behaald en hun marktpositie versterkt. 

  • Bedrijfsdata wordt 24/7 verzameld 
  • Relevante informatie wordt opgeslagen, geanalyseerd en overzichtelijk weergegeven in de bestaande software systemen van Van den Bosch 
  • Door de versnelde en accurate informatiestroom zijn zij niet alleen klanten beter van dienst, de operationele kosten vallen ook aanzienlijk lager uit.

De kracht van Xeelas zit in de aanpasbaarheid van het hardwareplatform. Dit stelt hen in staat om een unieke functionaliteit te leveren met hun product – wat ons een groot concurrentievoordeel geeft en meer waarde voor onze klanten levert.

Pirke van den Elzen, Chief Digital Officer VDB